Wat te doen bij klachten
We doen er alles aan om de behandeling en het contact vlot en prettig te laten verlopen. Toch kan het gebeuren dat je een klacht hebt over de behandeling, of ontevreden bent over de manier waarop je fysiotherapeut met jou omgaat. Maak dan je klacht kenbaar. Dat is goed voor jou, maar ook voor andere cliënten, je behandelend fysiotherapeut én de algehele kwaliteit van de fysiotherapie.
In gesprek met je fysiotherapeut
Allereerst is het de moeite waard om een gesprek aan te gaan met jouw fysiotherapeut en/of contact op te nemen met de fysiotherapiepraktijk. Als je het moeilijk vindt om de klacht bespreekbaar te maken, neem dan iemand mee naar het gesprek, bijvoorbeeld je partner of iemand anders die je vertrouwt. Voor advies over de gespreksaanpak kun je terecht bij een patiëntenorganisatie zoals Zorgbelang (www.zorgbelang-nederland.nl). Daar kun je ook een probleem melden in plaats van meteen een klacht in te dienen.
Waar kun je terecht met je klacht?
Levert een gesprek niet het gewenste resultaat op, dan kun je bij twee instanties met je klacht(en) terecht: De Klachtencommissie van het KNGF en het Regionaal Tuchtcollege. In alle gevallen behandelt een onafhankelijke commissie je klacht zorgvuldig en vertrouwelijk. De behandeling van de klacht is gratis, uitgezonderd de (eventuele) kosten van bijstand, bijvoorbeeld als je een advocaat inschakelt.
Klachtencommissie KNGF
Wil je erkenning voor je klacht? Dan kun je terecht bij de Klachtencommissie die is ingesteld door de beroepsorganisatie van fysiotherapeuten in Nederland: het Koninklijk Nederlands Genootschap Fysiotherapie (KNGF).
Regionaal Tuchtcollege van de overheid
Vind je dat de fysiotherapeut een berisping moet krijgen en, in het uiterste geval, zijn/haar vak niet langer mag uitoefenen? Dien dan je klacht in bij het Regionaal Tuchtcollege van de overheid. De procedures zijn hier langer en formeler omdat de maatregelen die deze instantie kan nemen strenger kunnen zijn. Behandeling door het KNGF verloopt vaak het snelst.
Hoe werkt het indienen van een klacht?
Een klacht moet altijd schriftelijk worden ingediend door de cliënt zelf of, wanneer het om een kind gaat, door de ouders of wettelijk vertegenwoordigers.
Ondertekenen
De klacht moet je ondertekenen. Iemand anders kan ook namens jou een klacht indienen, maar dan moet je deze persoon wel hiertoe machtigen. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen. Omschrijf de klacht zo duidelijk mogelijk en vermeld je naam en adres evenals de naam en het praktijkadres van de fysiotherapeut. Stuur je brief naar de instantie die het beste past bij wat je wilt bereiken met je klacht.
Contactinformatie instanties
Klachtencommissie van het KNGF: 033-4672900
Regionaal Tuchtcollege: www.tuchtcollege-gezondheidszorg.nl
Zorgbelang Nederland: www.zorgbelang-nederland.nl
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie: www.kngf.nl